Opgave: Social Media Strategi

  • Analyse af målgruppen

Målgruppen bliver lavet ud fra dem som besøger min hjemmeside, og jeg ønsker at ramme 2 målgrupper på samme tid:
Første målgruppe: Brugerne, mine followers, som følger mine opdateringer og nyheder

Anden målgruppe: Firmaerne, som søger en marketingsansvarlig. Ved brug af min hjemmeside, som generer social medie opmærksomhed, viser jeg hvordan jeg arbejder, og hvad jeg er i stand til.

 

Min ønskede målgruppe at ramme er de virksomheder og arbejdsgivere, som søger praktikanter og arbejdsgiver.

En af de måder, jeg forventer at målgruppen vil finde frem til mig, er igennem de sociale medier og e-mail.

LinkedIn, Facebook Instagram, Twitch og Google+ er nogle af mine offentlige profiler, som kan bruges til at danne et overblik over mig som person, både professionelt og i fritiden.

Målgruppen er dem med høje ambitionsniveau, som ønsker en professionel medarbejder i læring, der ønsker at blive bedre og lære, som også har en god forståelse for branchen, og hurtigt kan agere til virksomhedens konkurrenter.

 

  • Formål med at bruge SoMe (Social Media)

Der er mange måder og metoder ved at bruge de sociale medier, til at opnå ens formål og skabe opmærksomhed.

I forholdet til min blog, hvor jeg ønsker at skabe opmærksomhed og interesse, for at få trafik på den, ser jeg først på de forskellige forbruger platforme.

Jeg vil gerne inddrage mine fans og followers i min udvikling, samt produktudvikling, herunder min hjemmeside.

De Social Media den mest optimale metode, en god måde at genere opmærksomhed er ved at bruge Facebook, Instagram, LinkedIn og inden for gaming og e-sports verdenen, vil Twitch være optimal.

Det er vigtigt at være up-to-date med de seneste nyheder, trends og fokus områder, og bruge dem til at danne followers og opfodre til diskussion og followersne meninger på forskellige områder. Udover det, kan det i længden også skabe loyalitet, så længe værdien ligger på de rigtige produkter og en god tone.

  • Værdi som du vil tilføre

For mig er det vigtigt, at selvom jeg opfordrer til debat, og at være opdateret med de nyeste trends, at komme ind med et åben mind-set og undgå negativitet. Udover det, har jeg lavet overvejelser på håndtering af negativ kritik og potentielle shitstorms for virksomheder.

Grunden til at min blog kan blive et fortrukket medie, er min neutralitet og ærlighed omkring produkter og situationer.

Jeg har forståelse for at være professionel, men stadigvæk menneskelig. Grundet mit åbne mind-set, er jeg også åben for kritik, feedback og søger konstant måder at forbedre både mig selv og min hjemmeside på.

Mere direkte fokus på mine værdier, så er det relevant er fokuserer på værdiudvekslingen mellem målgruppen og virksomheden. For mig er det vigtigt at differencerer sig fra konkurrenterne, og stå ud unikt. Det handler om at skabe troværdighed.

 

  • SMARTE målsætninger

Powerpoint: Digital Marketing Strategi, under 2. Målsætninger, der er SMART

Specific:

  • Virksomhedens mål er at sælge sig selv og ejeren bedst muligt, genere interesse og vise fremtidigt potentielle for vækst. Det er min metode at vise virksomhederne, hvad jeg har forståelse for, og kan bruge i erhvervslivet.

Measureable, Attainable Relevant og Timely:

  • Det er ikke nok bare at se på antal kliks, og besøg. Målet ligger i henvendelser fra virksomheder og følgere. Det handler om engagement, og måles i minimum 3. henvendelse fra virksomheder, 150 kliks og 10 kommentarer på hjemmesiden per måned.

Ressourcemæssigt er jeg alene til at håndtere min hjemmeside, promovering og aktivitet. Det vil sige der er et begrænset antal arbejdskraft og hænder til at udføre de nødvendige opgaver. Derfor er det vigtigt at have repræsenteret sig selv ordentligt, for mange af henvendelser der forventes, skal være skabt fra interesse af hjemmesiden.

SoMe Plan

Trin 1) Vælg hvilke sociale medier du vil anvende (Valg af Medier)

Når det kommer til at danne en Social Media plan, handler det om at udpege specifikke medier, som har relevans for ens målgruppe. Jeg har tidligere i både denne opgave, samt min persona opgave, klargjort en målgruppe jeg ønsker at appellere til. For bedst muligt at ramme de ønskede grupper, vil jeg fokusere på at bruge LinkedIn, Facebook, Snapchat Instagram, Twitch og Twitter. Selvom det kan føles som et bredt antal medier at bruge, er det nødvendigt for at ramme flest mulige brugere.

Naturligvis kan det betyde at jeg vil blive tidspresset, grundet at jeg er den ene mand til håndtering af at sælge mig selv, samt at mine ressourcer er presset, i skolen bliver vi tilbudt undervisning og programmer, som hjælpemidler, men udover det, handler det om vores kreativitet. Økonomisk er vi begrænset, og fokuserer derfor på de billige/gratis medier, til rådighed.

Trin 3) Vælg din tone of voice (Tone-of-Voice)

Min Tone of Voice kan variere alt efter brug og medie, det skal reflektere mig og hvad jeg ønsker at præsentere. Før jeg vælger min tone of voice, er det vigtigt at have lavet nogle overvejelser, for at håndtere succes og vækst i trafik.

” Voice is the mission statement, tone is the implementation of that mission”[1]

Jeg ønsker at bruge en venlig tone, men stadigvæk promoverende, inspirerende og den form, som kan genere hype og positivitet omkring mig og et produkt. Jeg skal virke imødekommende, og alt efter situationer, open-minded og hurtig forstående.

Jeg er sikker på at mange andre også søger at opnå samme form for stemme og tone, som skiller sig ud fra mængden, og for at kunne gøre det, kræver det at man er skarp og analytisk, ser hvad der virker, og hvad der ikke gør. Samtidig skal du også tilpasse dig til det medie du bruger, der vil være stor forskel på din tone alt efter om det er LinkedIn, Facebook eller Snapchat. LinkedIn kræver ofte et neutralt og professionelt miljø, hvor man præsenterer sig selv roligt, hvorimod på snapchat skal man virke ung, ’fresh’ og hyped, for at folk gider at se et billede, eller en hel video igennem.

Trin 4) Vælg en “posting-strategi” (“Posting-Strategi”)

Nu har vi klargjort vores brug af sociale medier, redegjort for en plan samt målgruppe og fundet ud af hvilken form for tone-of-voice vi vil udnytte, for bedst mulige resultater.

Herfra er det på tide at kigge på vores ”Posting-Strategi”, hvor vi analyserer den ideelle antal posts per dag, hvor oftes de skal postes, hvor der skal postes, samt hvad, for at skabe den perfekt balance af fantastisk indhold, perfekt timing og ideal frekvens.

Hvad skal der så postes?

Her gør vi brug af den anbefalede 4:1 strategi, hvor vi kigger på at skabe en ratio der kan give stabilitet men også have passende ændringer. En god måde at øge tallene og engagement er ved optage videoer, der hiver interesse ind, det kunne potentielt være ved at kommentere på eksisterende trends, starte en debat med god tone, og balancere det imellem videoer og billeder. Man kan også opbygge samarbejde med nyhedsartikler, så længe i har relevans for hinanden, kan i dele followers. Ved f.eks. at dele deres artikler på din side, og ved at du har offentlige kommentarer i artiklen, med source kredit, kan du hive andre ind, som deler dine meninger og holdninger, såsom ved brug af citater du har sagt.

En ny markedsføringsøkonom som mig, skal passe på ikke at overposte, så folk hurtigt føler at det bliver til spam, til gengæld, hvis der øges interesse og engagement i dine posts, kan du godt slippe afsted med en ekstra eller to om dagen.

Når der er styr på hvor hyppigt og hvad der skal postes, samt typen, såsom video eller billede, skal vi se på hvornår ville være den optimale tid. For LinkedIn eksempelvis, handler det om at poste i arbejdstiden, og mellem 5-6, lige inden de går hjem, for der er det aktive virksomheder, der søger imens de er på arbejde. Hvorimod skal man ramme den anden målgruppe, dem på facebook, instagram og snapchat, vil frokost pauser i skolen og arbejde være optimale, hvor det er begrænset hvad en bruger kan lave, og får derfor tildens for at tjekke sociale mediers opdateringer, men udover det, kan aftenen også være godt, for medier som dem, og snapchat, hvor folk indhenter hvad der er sket i løbet af dagen.

  • Patrick Stig Bresciani

[1] https://buffer.com/email-courses/social-media-101/voice-and-tone