Hvem har vi valgt?

Vi har valgt at kigge nærmere på Bog & ide og analyserer deres brand nærmere. Bog & idé ønsker at give forbrugerne muligheden for at få lidt vitaminer til hovedet, ved at tilbyde et inspirerende og bredt sortiment inden for bøger, kontor, hobby, spil og meget mere. 

 

Bog & ide er en frivillige b-2-c boghandlerkæde med over 120 butikker i Danmark.[1] Kæden har som udgangspunkt i indkøbsforeningen Bogpa i 1969. Kæden blev dog etableret som en frivillig kæde i 1988 og i 1998, og delt op i to selvstændige kæder, nemlig bog & idé og Bøger & Papir. Begge kæder er den del af indeks retail, der også driver kæden Boghandleren samt Legekæden der handler med legetøj. De seneste år har antallet af butikker i Bog & ide være stabilt.
   Bog & ides mission er at give forbrugerne markedets bedste oplevelser via rådgivning og et bredt sortiment inden for bøger, kontor og trends.
   Deres slogan er: ”Vitaminer til hovedet. Vi ønsker at signalere, at bog & ide er meget mere end bøger fx- også spil, skole- og hobbyartikler”, fortæller Marianne Pedersen, adm. Direktør for boghandlerkæden[2].

Bog & ides opgave er at udvikle kædens koncepts og hjælpe boghandlerne med udvikling af deres butikker. De profilere sig på nyheder, tidens trends, aktiv fritid, gaver, uddannelse, hjemmekontor og den gode service.

Konkurrence:

Danmark er et høj teknologisk land, og ikke mange lever uden netadgang på nuværende tidspunkt.
   Dette har en stor indflydelse på branchen, ligeså vel som på Bog og idés kæde, da der findes lettere alternativer. Ca. 28 % af alt salg af bøger sker online på nuværende tidspunkt[3], hvilket har udsigt til at være stigende, grundet den nye generation, der altid har haft tingene digitaliseret. Det kan derfor argumenteres for af bog & idé befinder sig i et rødt ocean, da de er i konkurrence med online boghandler såsom Saxo, Mofibo og Ereolen. Den fysiske bog er ikke altså lige så attraktiv længere[4], og folk er i højere grad mere tilbøjelige til, at vælge en anden distributionskanal alt efter pris, leveringssikkerhed og sortiment.

Marketing:

Massemedier har en vigtig faktor for Bog & ide. Bog og idé er en gavebutik, og helligedage som mors dag, juleaften mm. Er en vigtig faktorer, da det er de sæsontider salget stiger. Det er derfor vigtig for Bog & ide, de har velomtalte bøger og andet i sortimentet der er anerkendt i medier. Det er en nødvendighed for bog & ide at have sortiment vedr. helligdage samt skolestart, da langt de fleste handler hvor tingene er let overskuelig og samlet. Her kan de i begrænset omfang, påvirker kunderne til at handle hos dem via. Deres Bog og Idé klubkort og intens markedsføring op til højtiderne.

Bog & ide har et koncept hvoraf man kan spare fragten på ens vare, såfremt du afhenter din ordre selv i din nærmeste bog & ide. Bog & idé stræbere efter god kunderelation såfremt de kan følge dine køb endvidere af de tilpasse deres tilbud samt sortiment efter det du har brug for. Derfor markedsfører bog & ide sig også på facebook, via deres bestseller app samt deres medlemsklub.

Forbrugere:

Bog & ides kunder kan være svært at estimeres grundet virksomheds koncept samt udbud. Da størstedelen af dansker på et tidspunkt har gået i skole, læst eller spille brætspil kan det argumenteres for alle er potentielle kunder for bog & ide.

Eftersom vi før fik fast slået det var et rødt ocean, er det derfor også vigtigt for virksomheden at differentiere sig således de kan fastholde deres kunder. Bog & ide satser på tæt kunderelation via

periferi ydelse går ud på et medlemskort hos kunderne, hvoraf de modtager særligt tilbud grundet deres medlemskab. Dette kan være den afgørende faktorer der adskiller dem fra konkurrenterne, og sikre dem hhv. en top of mind position og salget.

Et problem for Bog & ide kan være deres leverandør af bøger, grundet ansvaret om levering mm. Ikke er noget de selv er ansvarlige for. Det også et potentielt problem at yde lige så høj service online, grundet der ikke forekommer medarbejder ekspertise samt erfaring.

   Bog & ide kan gøre kundernes liv bedre via. En call-to-action funktion på hjemmeside evt. Via en chat mellem medarbejder og kunde.

Stakeholders?

- Direktøren er Carl Lynge

- De ansatte for virksomheden

- Forbrugere, der er glad for produktet

- Virksomheden er et anpartsselskab, så de personer der har en anpart af virksomheden.

- Producenten af skraberne

- Leverandørerne af pakkerne til forbrugeren (PostNord, GLS)

[1] https://www.bog-ide.dk/find-butik

[2] https://www.bog-ide.dk/kundeservice/om-os

[3] http://www.dst.dk/da/statistik/nyt/NytHtml?cid=19496

[4] https://dk.trustpilot.com/review/www.bog-ide.dk